Nu har Lasse Hallströms film om Hilma af Klint premiär. Den vanliga sagan om att hon skulle ha varit den första abstrakta konstnären berättas åter igen. Men hallå! Varför pratar ingen om Georgiana Houghton?

Det var ändå en smula besynnerligt. Moderna museets utställning Hilma af Klint – abstrakt pionjär 2013 var i och för sig fantastisk och fick också ett entusiastiskt mottagande. Det utbröt något slags Hilma-feber de kommande åren; det skrevs romaner och biografier; det trycktes affischer och T-shirts; det syddes kuddar och tillverkades örhängen med Hilma-mönster – och när utställningen for på turné blev det ett segertåg som kulminerade på Guggenheim i New York där den sedan 78 år avlidna svenskan slog publikrekord. I dag är hon Sveriges mest kända konstnär internationellt.

Utställningens USP var, som titeln antyder, att Hilma af Klint (1862–1944) målade icke föreställande före de män som i alla år setts som den abstrakta konstens upphovspersoner: holländaren Mondrian och ryssarna Kandinskij och Malevitj. Och här kommer det alltså en svensk, dessutom kvinna, och slår de gamla koryféerna på fingrarna! Big Time Nationalistisk Bingo!