Rally-Ewy tog världen med storm
Den 4 juli 2024 avled Ewy Rosqvist-von Korff, 95 år gammal. Hon var en av de coolaste personer Anna Charlotta Gunnarson har mött, och här berättar hon om bragden när Ewy tillsammans med Ursula Wirth vann världens farligaste rally.
Lyssna på artikeln
Den 4 juli 2024 avled Ewy Rosqvist-von Korff, 95 år gammal. Hon var en av de coolaste personer Anna Charlotta Gunnarson har mött, och här berättar hon om bragden när Ewy tillsammans med Ursula Wirth vann världens farligaste rally.
1962 ställer Ewy Rosqvist upp som första kvinnliga förare någonsin i det berömda argentinska rallyt, med Ursula Wirth som kartläsare. Motståndet är enormt, hånskratten och oförskämdheterna haglar, kvinnor kan ju knappt köra bil, än mindre rally, än mindre rally längs grusvägar på den sydamerikanska landsbygden, än mindre vinna. Duon ombeds hoppa av på grund av livsfaran, men ställer bestämt upp som ett av de 258 team som deltar i det 4624 km långa loppet. Med sig i bilen har de också en liten lurvig hund som maskot och nu ska de visa världen att de kan ta sig igenom hela Gran Premio de Argentina.
Ewy sätter plattan i mattan från start, hon väjer inte för någonting. Gruset piskar upp damm som yr i täta moln runt bilen och ibland ser de absolut ingenting – längs vägar de aldrig förr befunnit sig på. Det här är långt innan fordonen har kommunikationsmöjligheter, så deras team har hyrt ett litet flygplan som hela tiden cirkulerar ovanför duon och genom att omväxlande sjunka och stiga signalerar hur de ligger till, om de kan ta det lugnt eller behöver blåsa på. Färden går i över 120 km i timmen och för att kunna ta hem segern måste svenskorna hålla sitt fokus, så de tvingas köra rakt genom fårskockar och krockar brutalt när en folkmassa skymmer en järnvägsövergång, varpå de båda skadas lindrigt och hunden hjärtskärande nog avlider av bommen som genomborrar framrutan. Trots tårar och chock trycker Ewy osentimentalt gasen i botten igen. Vidare! Framåt!
Det är svindlande att tänka sig att detta sker i en tid då hemmafruidealet är allenarådande. Tjejer är söta att titta på. De behöver inte göra någonting. De bör inte göra någonting. Men med sin oförvägna inställning till tävlingen förvandlas Rosqvist och Wirth efterhand till idoler för en hel kontinent, och mer än så. I vissa medier skrivs det fler artiklar om dem än om den rådande Kubakrisen. De kammar hem etapp efter etapp och på ny rekordtid – hela tre timmar före tvåan – vinner paret alla sex delsträckor och välter världen. När de återvänder till Buenos Aires som mästare överöser den jublande publiken de defilerande svenska kvinnorna med hundvalpar och på natten sjunger fansen serenader under deras hotellfönster. Ewy är så lycklig att hon nästan svimmar, det snurrar i huvudet, och hon vet att hon har förändrat någonting, men kanske inte vad. De konkurrerande manliga förarna har svårt att ta in vad som hänt och misstänker att det är själva bilen som är revolutionerande. När hon erbjuder dem en provtur blir sanningen smärtsamt uppenbar. De första kvinnorna som någonsin ställer upp i det prestigefyllda rallyt har helt enkelt bara varit väldigt mycket bättre än alla män.
Ewy Rosqvist föds i Ystad och lär sig köra bil på de lokala landsvägarna när hon i ungdomen jobbar som veterinärassistent. Hon älskar att köra så fort det bara går, framför allt genom kurvorna. I trakten vet alla när det är Ewy som kommer, då gäller det att passa sig. Riskerna tänker hon inte på, det enda hon bryr sig om är att komma fram lite fortare varje gång. Hon har allt som krävs för att köra snabbt på slingriga vägar och börjar klocka varenda färd med lysande resultat. Ewy är som lyckligast i full speed och blir snart även expert på bilens alla funktioner, felsöker kvickt vid haverier och lagar motorer som ingen annan. Hennes begåvning blir snart omtalad och påhejad av familjen börjar hon tävla för olika klubbar och får kontrakt med Volvo. Några år senare blir hon headhuntad av Mercedes-Benz rallystall och den internationella karriären tar fart.
Ewy hette från början Jönsson, men använde efter två giftermål efternamnet Rosqvist-von Korff. Hon var en av de coolaste typerna jag träffat. När hon var strax över 80 år bjöd vi in henne till både radio- och tv-varianten av UR-serien ”Pop och politik” och hon hade lätt kunnat passera som en sådan där tjusig, försynt östermalmstant som trippade ner på morgonen för att köpa croissanter, men när jag kom in i den eleganta våningen med utsikt över Djurgårdskanalen sprudlade hela hon av rafflande storys på bredaste skånska. Hon hade dukat fram ett berg av semlor, tre-fyra stafflin stod uppradade i vardagsrummet med påbörjade akvareller av rallybilar och bokhyllan var fylld av enorma, gyllene pokaler. När jag häpnade över alla mäktiga placeringar och lägenhetens överdåd av bling-bling förklarade Ewy Rosqvist-von Korff plirande att det där bara var de små priserna, dyrgriparna stod hos Mercedes-Benz. När jag frågade om hon fortfarande körde bil tittade hon på mig som om det var en otroligt löjlig fråga, vilket det ju också var, och berättade att hon fortfarande varje år åkte ner till Tyskland för att hämta hem en ny bil. Det verkade självklart för en gammal stjärnförare.
Nu läser jag att rallydrottningen Ewy Rosqvist-von Korff har lämnat oss, vid 95 års ålder. Kollegan och kartläsaren Ursula Wirth avled för fem år sedan. Hoppas innerligt att den utlovade dokumentärfilmen om deras bragd kommer snarast. Rosqvist-von Korff och Wirth är två av våra främsta idrottspionjärer. Låt oss prata mycket, mycket mer om dem.
Läs fler artiklar av Anna-Charlotta Gunnarson: