Tidernas värsta sommarplågor
Den brutalt korta svenska sommaren har lagt grunden för sommarplågan, för vi vet att Tomas Ledin har rätt: Hösten kommer snart och det går med vindens fart. Johan Norberg utser de värsta sommarplågorna – och låtarna som vackrast fångar årstiden.
Lyssna på artikeln
Den brutalt korta svenska sommaren har lagt grunden för sommarplågan, för vi vet att Tomas Ledin har rätt: Hösten kommer snart och det går med vindens fart. Johan Norberg utser de värsta sommarplågorna – och låtarna som vackrast fångar årstiden.
Det finns tre sorters hits. Den första är en vanlig låt helt enkelt som slår an hos en stor publik, som exempelvis Mamma Mia med ABBA. Sedan har vi två andra fenomen som många låtskrivare drömmer om att lyckas med, jullåten och sommarhiten. De som bär på en kalenderbunden återkomst och i bästa fall upprepning av utbetalda royaltys. Där jullåtarna är strikt bundna till teman kring julafton ska en sommarlåt kretsa kring sol, vind och vatten (som Kenneth Gärdestad insåg tidigt i brodern Teds karriär).
Få låtar är så förknippade med ”one hit wonders” som sommarlåtarna. In the Summertime är sannolikt den enda låt som någon kan nämna ur Mungo Jerrys repertoar och det hände inte så mycket med Millas Mirakel efter att Rytmen av ett regn slagit igenom.
Under åren har massor av låtar, utan koppling till årstiden i texten, blivit en hit någon gång i juni-juli. I Still Haven’t Found What I’m Looking For med U2 blev därför en riktig sommarplåga precis som Vandraren med Nordman. Som musikfenomen är detta en nordeuropeisk specialitet. Man hittar inget liknande på Bali, i Thailand eller Australien, mer än det som svenskar och tyskar tagit med sig. Vår brutalt korta period av värme i Sverige skapar en unik, närmast besatt fixering vid vädret som Tomas Ledin fångat i raderna: Sommaren är kort, det mesta regnar bort, men nu är den här, så ta för dig, solen skiner idag. Och så det ödesmättade tillägget: Hösten kommer snart, det går med vindens fart. Tomas får sällan beröm för sina texter, men här har han skapat poesi som inte hade kunnat vara mer koncentrerad, med en osentimentalt formulerad tacksamhet inför en kort stund av sol.
Det finns många som försökt lista ut hur man bygger ihop de ord och toner som slår an hos ungdomarna, de som har sommarlåtar som soundtrack till den känsla av frihet som kommer under sommarloven i 14-15-årsåldern. Slår man i den åldersgruppen kan det bli hur stort som helst, men även en lite äldre publik behöver sitt soundtrack. Jag har varit med om när ett skivbolag försökte tänka ut en framgång med det här i sikte, och utan att vara expert på marknadsföring vet jag en sak säkert; att ”tänka ut” ett säljande koncept är sällan en väg framåt.
Så här var det: Jag hade producerat en julskiva med den gotländska gruppen Ainbusk, ett album som sålde enormt bra, och när saker går bra, då tappar många kompassen. Så även denna gång. Skivbolaget ville försöka upprepa succén, och helst komma med något nytt så snart som möjligt. Alltså gjorde vi en sommarskiva, ja, så blev det. Vi förstod genast när vi började jobba med projektet, att några självklara sådana låtar, det fanns det inte. Inte på samma sätt som med julen. Men, det skrapades ihop musik som kändes sommar, bland annat, förbryllande nog Höstvisa av Tove Janson och Erna Tauro, och till det arrangerade jag lite somriga klanger. Skivan sålde jättedåligt. Det var inget att skämmas över, någon storsäljande sommarskiva har aldrig funnits, men däremot en och annan ”plåga”, begreppet som används unikt bara för en sådan hit.
Några jul- eller vårplågor finns det ju inte och ordets etymologi är höljt i dunkel. Kanske har det sitt ursprung i att många av de låtarna har en slags enfald som bara kan överleva genom ett envetet nötande i radion.
Här är min lista över de mest plågsamma sommarplågorna:
5: Sommartider – Gyllene Tider (1982)
Ofattbart osvängig frasering där ordet ”sommartider”, när det kommer andra gången, hamnar i baktakt, vilket gör att låten stannar mitt i refrängen. Outhärdlig rytmmisshandel. Att samma Gessle en dag skulle skriva låtar som The Look och Joyride, såg man inte riktigt komma.
4: Live is life – Opus (1985)
En riktigt dum låt måste innehålla ”na na na” och här finns det gott om dem. Den österrikiske sångarens engelska uttal med tysk accent ger låten en extra krydda. Överraskningen var total när jag insåg att låten började med ”Live” och inte ”Life”, som jag alltid trott.
3: Mitt sommarlov – Anita Hegerland (1970)
En nio år gammal Anita sjunger så där lillgammalt präktigt med en laser-röst som man bara älskar eller får overklighetskänslor och ångest av. Sådant är olika. Britt Lindeborgs text är en komplett uppräkning av alla ord en sommarlåt bör ha med: Bad och sol, jordgubbar och glass, barfota i gräset, humlor surrar, soliga dagar, varmt i vattnet, grönan äng och hästarna i hagen.
2: **Hej hej Monika – Nic & the Family (2004)*En skamlös kopia av Gyllene Tiders tidiga låtar om tonårssex, byggt kring ordet ”hej”, vilket är en bra grund för en sommarlåt. Här finns det nio i varje refräng. Åldern på textens jag framgår inte, men det är en person som söker sexuell kontakt med barn:Kalla blickar, kalla kårar
Och du var bara fjorton vårar
Ta min hand och visa mig vägen
Jag är din i alla lägen. *
1: Sweat (Ah La La La La Long) – Inner Circle (1992)
En självklar innehavare av förstaplatsen, plågan av alla plågor. En låt som nästlar sig in i hjärnan. Just för att den är så dum kommer man ihåg den. Reggae var redan då en etablerad musikstil i Sverige men med denna låt kom genren att bli obligatorisk i alla kokosnötsdekorerade afterbeach-barer.
Bästa sommarlåtarna:
5: Utskärgård – Bobbie EricsonAlla tror att det är något av Peterson-Berger, men det är Bobbie, och det sprätter och studsar som en segelbåt med vind i seglen. Låten finns alltid med när sommarpratare utan musikintresse låter en producent välja musiken.4:Små lätta moln – Pugh RogefeldtMan ligger i gräset och tittar på himlen. ”Små lätta moln ser jag på din himmel din himmel som är blå”. Så långt ifrån ”hej” och ”na, na” man kan komma. En lång och bitvis rätt flummig låt som aldrig hade kunnat skrivas, eller släppas idag.3:Oh Boy – Peps PerssonIngen låt är i närheten av att vara så tok-happy, med den underbara kombinationen african-highlife-rytmer och skånskt gemyt. Peps kunskaper om reggae och pop från Ghana i kombination med vår svenska längtan efter sol blev en lyckad kombination.2:Calle Schewens vals – Evert TaubeSvensk sommar ska helst gå i tretakt och valsen är oslagbar som farkost för Everts lyckliga ord om hur Calle Schewen ”dansar tills solen går upp”. Utan tvekan den mest komplexa av alla sommarlåtar med ackordbyten som är en utmaning för den lite mer poporienterade lägereldsgitarristen.1:Sol, vind och vatten – Ted och Kenneth Gärdestad
Som alla Kenneths texter, på gränsen till pekoral, men på rätt sida och just därför så bra. Oslagbart ljuvliga ord som framkallar solglitter, vind i håret och vattenstänk. Det första utkastet löd ”sol, vin och vatten”, men det gillade inte pappa Gärdestad och pojkarna fick ändra.
Bästa rimmen:
Sol – kaprifol (Sommar och sol – Sven Ingvars)
I viken intill – potatis och sill (Vrå av världen – Peter LeMarc)
Spritter i mig – jäntornas blig (Calle Schewens vals – Evert Taube)
I ett hus här strax breve’ – bor en man som nyss fyllt trettitre (När jag kysser havet – Ulf Lundell)
Med lust och fägring stor – där gräs och gröda gror (Psalm nr 199)