Systrarna upplever ett mirakel – se ett klipp ur filmen
Miraklet i Gullspång har redan hunnit prisas på Tribeca Film Festival och omskrivits i The New York Times. Inför den svenska premiären förhandsvisar Vi ett klipp ur filmen där systrarna May och Kari upplever något de bara kan beskriva som ett mirakel.
Lyssna på artikeln
Miraklet i Gullspång har redan hunnit prisas på Tribeca Film Festival och omskrivits i The New York Times. Inför den svenska premiären förhandsvisar Vi ett klipp ur filmen där systrarna May och Kari upplever något de bara kan beskriva som ett mirakel.
Två systrar från Nordnorge åker till en mäklare i Gullspång i Västergötland för att köpa en lägenhet. När de träffar säljaren händer något otroligt: De känner igen henne. Kvinnan ser ut exakt som deras syster.
Men deras syster har varit död i 30 år.
De djupt religiösa Kari och May upplever det som ett mirakel och blir uppmanade av vänner att ringa Sveriges Television. Mediebolagets dokumentäravdelning kontaktar dokumentärfilmaren Maria Fredriksson.
– Systrarna ringde inte för att de ville bli stjärnor på något sätt. De ville bara berätta om det här mirakulösa som hänt dem, säger hon.
Fredriksson har tidigare gjort fyra dokumentärer med äldre i centrum, som Elvakaffe, där fyra kvinnor under ett kafferep diskuterar sina sexliv och sexuella erfarenheter.
– Eftersom jag är lite av en tantfilmare så tänkte SVT att jag kanske skulle vara nyfiken på de här damernas historia.
Men det uppstod direkt vissa svårigheter, för hur gör man en dokumentärfilm om någonting som redan hänt? Hon erkänner att det inte var helt enkelt.
– Jag började jobba med rekonstruktioner och hoppades att det skulle hända något mer. Och sedan blev det så att miraklet bara tar upp de första tio minuterna av den här filmen för det händer väldigt, väldigt mycket mer. Men det hade jag ingen aning om då.
Arbetet har pågått sedan 2018 och i juni i år visades filmen på Tribeca Film Festival i New York där den nominerades till bästa dokumentärfilm och vann pris för bästa klippning.
– Vi har fått ganska många förfrågningar från amerikanska bolag om att sälja rättigheterna till att göra en fiktionsserie av Miraklet i Gullspång. Det händer en massa roliga saker. Vi har tidigare jobbat främst mot SVT och Sverige och vi älskar det, men det är också väldigt kul att kunna nå en internationell publik.
Med ”vi” menar Maria Fredriksson Ballad film, ett produktionsbolag grundat av henne själv och filmarna Ina Holmqvist och Martina Carlstedt.
– Vi är tre regissörer som gick ihop för att stötta varandra. Det är ofta ganska ensamt att vara dokumentärfilmare. Man stretar på mycket själv.
Miraklet i Gullspång är regisserad av Fredriksson och producerad av Ina Holmqvist. Det är regissörens första långfilm.
Du har träffat May och Kari under lång tid. Vid ett tillfälle är det nästan lite spänd stämning mellan er. Hur har det varit att träffa dem under så lång period? Hur har er relation sett ut?
– Jag har en bra relation till allihop och har haft det både under tiden vi filmade och nu när filmen är klar. Jag tycker jättemycket om dem. Men det har också, vad ska man säga … det har inte varit enkelt hela tiden. Periodvis har det varit väldigt intensivt.
Filmen ger nästan fler frågor än svar, har det varit frustrerande?
– Ja, jag blev extremt engagerad i alla de här frågorna som uppstår i filmen och legat sömnlös. Jag tog rollen som någon slags utredare eller detektiv och blev personligt engagerad i den här historien och människorna, både levande och döda. Så jag har inte kunnat släppa det riktigt och det har gjort det svårt att ens avsluta filmen.
Men nu är den färdig och har biopremiär den 27 oktober. Maria Fredriksson hoppas att de som ser den får uppleva lite av den ovisshet hon själv kände.
– Jag vill inte skriva folk på näsan och säga att det är på ett visst sätt, utan låta publiken tolka filmen själv.