Den här artikeln är inte gratis.
Du får läsa eller lyssna eftersom HUGO ALM är medlem och har delat den med dig.
Varför vill unga kvinnor tyda stjärnorna?
I vår rationella värld är det ockulta tillbaka. Det är speciellt unga kvinnor som vänder sig till astrologi, tarotkort och kristaller för att få svar på de stora frågorna. På lek eller på fullaste allvar.
Lyssna på artikeln
I vår rationella värld är det ockulta tillbaka. Det är speciellt unga kvinnor som vänder sig till astrologi, tarotkort och kristaller för att få svar på de stora frågorna. På lek eller på fullaste allvar.
Föreställ dig att du är en ung person med begränsade tillgångar. Du söker bostad i en storstad. Staden är något av ett hipstermecka, känd för sina flodbanker, sin prisvärda kollektivtrafik, sina mikrobryggerier och sina mjödvurmare. Via en queervänlig Facebookgrupp söker du dig hoppfullt till ett normkritiskt kollektiv där både kreativiteten och hängselbyxorna går varma. Och så blir du ratad.
För att du är stenbock.
Det har växt fram en ny form av diskriminering: zodiac shaming. Människor kan bli nekade jobb, samarbeten och, som i det ovan beskrivna scenariot, bostad, på grund av sitt ofördelaktiga stjärntecken. Historien med den nobbade stenbocken inträffade år 2019 i rosornas stad, Portland, Oregon, i nordvästra USA. Händelsen omskrevs, i något förbluffade ordalag, i stora mediekanaler. Den ratande hyresvärden förklarade för den bostadssökande att kollektivet strävade efter egalitarianism, total jämlikhet mellan bostadens invånare – något som givetvis skulle visa sig vara omöjligt med en stenbock i hushållet. (Underförstått: stenbocken är ett domderande, uppblåst universalgeni.)
I rättvisans namn lät hyresvärden meddela: ”Jag älskar stenbockar. Men jag skulle aldrig kunna bo med en. Eller spela i samma band som en.”
Domen var fälld. Astrologisk inkompatibilitet förelåg. Inget att göra åt när himlakropparna har sagt sitt.
Astrologins, ockultismens och spiritismens renässans är här.
Horoskop har inte varit så hett sedan de första stjärntabellerna började skissas fram i babyloniska tempel. Glöm new age. Nu talas det om att vi lever i now age. Spirituellt omedvetna göre sig icke besvär. Och förgrundsfigurerna är inte längre (bara) yogalärare i batikmönstrade kaftaner utan snarare storfräsare som supermodellerna Naomi Campbell och Gigi Hadid som öppet ägnar sig åt kristaller, änglahealing och kosmisk matlagning. Campbell har hävdat att hon har så många kristaller att hon har tappat räkningen. Självaste Beyoncé sägs pyssla med ”mörk magi”.
Nyandliga praktiker har ofta avfärdats som flum och du kanske skrattar åt tarotkortsvurmande horoskopläsare, men en sak är säker. De skrattar åt dig också.
”Jag fattar inte hur människor som inte tror på astrologi ens kan få ligga? Jag litar inte på dem. Det är ett förhållningssätt, det handlar om empati”, säger poeten Dorothea Lasky till kollegan Alex Dimotrov i den populära podden Astro Poets som vänder sig till en ny generation astrologifantaster och spiritister. Det är nämligen just de yngre generationerna, Y och Z,Fotnot: Generation Y, ofta kallade millennials, är en beteckning på människor födda mellan 1980 och mitten av 90-talet. Generation Z avser personer födda efter 1995. som står för ockultismens nya glansperiod.
Flera internationella undersökningar visar att en stor andel unga tror på det som i mätningen rubriceras som ”new age-spiritualitet”. BBC har kallat det för the astrology boom. Plötsligt är det generation Y och Z som slänger sig med en transcendent ordskatt: reiki, clairvoyance, hypnos, kristaller, amazonit, soltecken, måntecken.
Min vän Fanny började lägga tarotkort som tonåring. Hennes favoritkortlek är Crowley’s Thoth tarotlek, framför allt för att den är väldigt vacker. Men hon ser det mest som en lek, en fenomenal konversationsstartare.
– Jag längtar efter att ha en domedagsmaskerad med ockult inredning när pandemin är över. Folk öppnar sig snabbt när man tar fram korten och det är jätteintressant att höra folks tolkningar. Spiritism för mig är att leka med gamla ritualer och ha kul med det. Men visst kan nyandlighet ge människor samma fördelar som man kan få av andra religioner.
Det tros också handla om populärkultur och self care
Brasklapp: allt det här är nytt för mig, trots min millennialism. Min egen erfarenhet av nyandlighet är mest slött horoskopläsande i gamla damtidningar ovanpå den ganska lediga, polska katolicism jag fick med mig hemifrån. En gång fick jag ett halsband med mitt stjärntecken, en våg, av min moster. Och där var hela min resa med ockultismen summerad.
Men en skiftning har ägt rum. Det vet alla som har sett tonåringar köa till kristallbutiken mitt emot pizzerian Omnipollos hatt i Stockholm, eller som har trillat över finansastrologernas spådomar om bitcoinmarknadens utveckling i relation till stjärnornas rörelser. (År 2023 och 2024 blir toppen för kryptovalutor, tydligen!)
Redan 2018 förkunnade tidskriften The Atlantic att astrologin har fått sin renässans bland unga. Och under pandemin har intresset nått nya höjder: Google Trends visar att sökningar på astrologi och birth chart (astrologisk födelsekarta) har peakat under 2020. Och astrologer och tarotkortläsare låter hälsa att affärerna har blommat under coronan. Så här poppis har det inte varit sedan 70-talet.
Esoterismens pånyttfödelse har förstås idisslats. ”Varför?” Många tyckare tolkar trenden som ett uttryck för ungas längtan efter en bruksanvisning, en manual i en osäker värld. Något som kan både skapa konturer och krama dem, när stora delar av tillvaron känns bräckliga. Klimatkrisen, pandemin, bostadsmarknaden. Eller det lilla faktum att forskare då och då framkastar att vi är på väg mot ett sjätte massutdöende.
Men, förutom dödsångest och famlande själar tros det också handla om populärkultur och self care – egentid för att pyssla om sig själv. Maxime Persdotter Wallström skrev i Svenska Dagbladet att influerare på sociala medier och kvinnor i karriären vänder sig till nyandliga praktiker som ett sätt att stressa ner och utveckla sig själva. Lite som hudvård.
25 000
Ebba Bjelkholm är PR-konsult. Hon har jobbat många år i film- och mediebranschen. Hon är också tarotläsare, håller i tarotkurser och driver tillsammans med kollegan Agnes Grefberg Braunerhielm podden Häxtimmen där de guidar lyssnaren genom fenomen som auror, karmiska relationer och talmystik. Hon ser att det har uppstått en andlig lucka i samband med samhällets avmystifiering och avsakralisering. Lite som att mystiken och heligheten varit hemlös ett tag, i glipan mellan upplysning och religionens maktförlust. Det finns en längtan, upplever hon.
– Människan har alltid varit andlig. Religionerna styrde världen under många år. När det för 200 år sedan kom en stark vetenskapsfundamentalism och med den både industrialism och kapitalism så skalade samhället bort andligheten. Vi ska jobba, vi ska producera, vi ska konsumera. Jag tror att ett stort behov av andlighet har kokat länge under ytan.
Ebba Bjelkholm kallar sig häxa, eller wicca, som är ett gammalt, engelskt ord för häxa från 800-talet. Hon tror att ännu en viktig anledning till att unga i väst dras till nyandligheten är att många är uppväxta utan religiösa praktiker i hemmet. Särskilt i väldigt sekulära länder, som Sverige. Avsaknaden av religiös bakgrund har eliminerat stigmat att utforska mystiken, menar Ebba Bjelkholm.
– Unga i dag är inte lika styrda av gamla värderingar. Min generations föräldrar förhöll sig väldigt mycket till Svenska kyrkan, så det var lite hysch hysch att hålla på med mystik, horoskop och tarot. Unga människor i dag är inte lika bundna av det. De väljer mer fritt vad som passar dem.
Det är lätt att glömma vilken makt över våra liv stjärntrafiken brukade ha. Särskilt när åskådningen under senare sekel förpassats till suddigt flum och hamnat ganska långt ner i pseudovetenskapens hånade svalg. Men astrologin var länge en högt aktad vetenskap. Kungligheter i antika Rom, Grekland och Mellanöstern litade på att stjärnorna skulle förutspå om skörden skulle bli god och om månen var vänligt inställd till vilka erövringar som nu var planerade. ”Kan vi söndra och härska när Saturnus backar?” typ.
Men sedan ungefär 1600-talet har astrologin alltså varit diskad som vetenskap. Särskilt som upprepade vetenskapliga undersökningar har visat att astrologin inte håller för vetenskaplig prövning.
Sedan fick stjärntydningen förstås en nytändning – och sitt flummiga rykte – med new age på 70-talet, när det bakades samman med andra nyandliga praktiker: hedonistiska häxritualer, ekologi och influenser från hinduismen. Och ibland utomjordingar.
Men efter det har kristaller och horoskop mest betraktats som ett kitschigt nöje. Något att bläddra förbi i Hemmets Journal. Så, åter till den nötta frågan: Varför? Varför lockas just dagens unga så mycket av mesopotamisk stjärnlära?
Många håller internet ansvarigt. Det är lättillgängligt, memevänligtFotnot: *) Meme = något som snabbt blir populärt och får stor spridning via internet. , funkar bra med igenkänningshumor på TikTok och Instagram: ”Åh, typiskt mån-skorpionen att vara så rastlös och envis.”
Det roar, det är en hobby – och något att samlas kring i ett allt mer individualistiskt samhälle.
De som kommer till mig är till 99 procent kvinnor.
Men astrologin tröstar också. Boomen kopplas ibland till en ökad psykisk ohälsa i samhället. En studie genomförd av psykologen Graham Tyson från 1982 tyder på att människor vänder sig till astrologi i perioder av stress. Och hur stressade generationerna Y och Z är finns det förlamande siffror på.
När jag pratar med min vän Fanny om det här (hon som inte riktigt är nyandlig egentligen men som lockas av den ockulta världen och lägger tarotkort på fester) uppmärksammar hon mig på att många unga inte bara söker tröst, utan också vård i den nyandliga världen.
– Vården har blivit sämre i Sverige. Då söker sig allt fler som mår dåligt till alternativ vård och nyandliga rådgivare. Men det finns ju inga bevis för att nyandliga metoder fungerar. Jag tycker att nyandlighet ska vara en rolig lek och absolut inte en ersättning för läkare och psykologer.
Men den alternativa medicinen vinner ny mark. Skandinaviska Förbundet Komplementärmedicin har de senaste åren sett en betydlig ökning av patienter som söker sig till alternativ vård. Ofta är patienterna missnöjda med den traditionella sjukvården.
Missnöjets konsekvenser sträcker sig längre än att behandla krämpor med kristaller och homeopatika. Det finns också ett samband mellan alternativmedicin och faktaresistenta tendenser. Som vaccinmotstånd.
I de demonstrationer ”för frihet”, mot coronarestriktioner och vaccin, som arrangerats i runt 40 europeiska länder, fanns många new age- och nyandliga anhängare representerade.
Och av dessa är en stor andel kvinnor. När det gäller alternativ medicin är kvinnor överrepresenterade som konsumenter, rapporterar Dagens Medicin.
2019 rapporterade Veckorevyn och Aftonbladet att många unga kvinnor söker sig till homeopater för bekymmer som underlivsbesvär och depressioner. Enligt en undersökning som Aftonbladet och Inizio gjort känner mer än var femte kvinna ett lågt förtroende för sjukvården.
Även när det kommer till nyandlighetens och astrologins nyvunna gunst är kvinnor överrepresenterade. Astrologin kallas rentav för en kvinnlig bransch. Tarotläsaren Ebba Bjelkholm känner igen bilden.
– De som kommer till mig är till 99 procent kvinnor. Men det senaste året har jag börjat se lite mer män som börjar intressera sig för schamanism och tarotkort. Kanske särskilt yngre män. De är ju också sökande. Det är inte lätt att vara man i dag, men det finns mer utrymme och öppenhet för att söka.
Enligt henne hittar kvinnor element i nyandligheten som de saknar i världsreligionerna.
1960
– För egen del upptäckte jag det redan som barn. Jag hade ett stort intresse för andlighet från ganska ung ålder. Jag var öppen för kristendomen, men det passade inte mig direkt. Jag tyckte inte att kvinnoporträtten var tilltalande. Jag gick i en skola där man läste mycket kristendom. Min lärare sa att mens och kvinnors födelsesmärtor var straffet för att Eva åt av äpplet i Paradiset.
Hon tror att unga kvinnor, som värderar jämställdhet högt, har lättare att ta till sig andliga praktiker där kvinnan inte är underordnad: unga kvinnor lockas till andliga praktiker med nonkonformistiska kvinnor i fokus.
Och det kanske ligger något i det. Häxan, kvinnan som har valt att inte inordna sig i samhällets strukturer, har de senaste åren ofta lyfts som en feministisk symbol. Hon har valt att gå sin egen väg, trots att hon blivit både utstött, fruktad och bränd. Redan för några år sedan började ordet ”häxfeminism” pryda rubriker här och var i svensk press.
– I de stora världsreligionerna är Gud en man. Om man tittar på wicca så är hela grunden feministisk. Inom wicca finns en manlig Gud och en kvinnlig. Det finns en maskulin och en feminin energi och de måste vara i balans för att universum och världen ska funka på ett bra sätt. I nuläget är världen i obalans, världen domineras av maskulin energi, den här maskulina energin är att producera. Allt i den feminina energin är nedvärderat.
Nyandligheten på sociala medier domineras också av kvinnor. Det märks inte minst i den Facebookgrupp för astrogäris och ickebinäris, alltså kvinnor och ickebinära, som jag har wallraffat i. (När jag säger wallraffat menar jag att jag ansökte om att få gå med i gruppen och så har jag scrollat lite där.)
Att vistas i gruppen, som har över 6 000 medlemmar, är lite som att besöka ett nytt stjärnsystem för en nyandligt obevandrad. Det talas om reiki, twinflames, schamanritualer, samiska häxor. Någon undrar hur hon ska komma i kontakt med sitt tidigare liv via guidad regressionshypnos. Medlemmarna är högt vibrerande, spirituellt medvetna gäris.
Gruppens grundare är 28-åriga entreprenören och föreläsaren Felicia Margineanu. Hennes namn torde förresten vara bekant för många. 17 år gammal anordnade hon år 2010 en stor demonstration mot Sverigedemokraterna på Sergels torg i Stockholm. 2011 var hon finalist i Miss World Sweden. Hon har skrivit boken Uppkopplad: En guide till sociala mediers möjligheter.
Astrogruppen på Facebook skapade hon mest för att själv ha någon att prata med, det skulle bara vara ett litet forum för kvinnor som ville diskutera spiritualitet med varandra.
– Jag har känt att jag var konstig eller annorlunda som hade ett intresse för det här. Till min förvåning var intresset ganska stort redan när jag startade gruppen för fyra år sedan. Men de senaste två åren har det varit en helt annan grej, supermånga vill gå med.
Felicia Margineanu berättar att de flesta som söker sig till gruppen är millennials, som hon. Det förvånar henne inte.
– Vi är uppväxta i ett samhälle med höga krav, många lider av låg självkänsla. Men det finns också en större öppenhet i dag, för att ifrågasätta och undersöka allt, egentligen. Man vill inte längre leva ett liv där man har samma jobb i 20 år. Det finns någonting mer. Det är inte bara plugga, jobba, äta, sova längre.
Hon tror också att det handlar om att nyandligheten erbjuder en världsbild som betonar människans ekologiska ansvar. Det lockar också den yngre, klimatmedvetna generationen som söker sig till ett holistiskt tänk som förenar andlighet och ekologi.
Vad händer när själen har försvunnit från den officiella agendan?
Framför allt talar både Ebba Bjelkholm och Felicia Margineanu om ett vakuum: Vi lever i ett rationalistiskt samhälle som har eliminerat själen. Ett ämne som den tyske religionsvetaren Kocku von Stuckrad uppmärksammar i boken A Cultural History of the Soul, som utkommer på engelska i november. von Stuckrad studerar själsföreställningar i modern tid. Var tog själen vägen? Vad händer när själen har försvunnit från den officiella agendan? Jo, det blir en fråga för jolmig nyandlighet, sammanfattar kritikern Martin Lagerholm i Svenska Dagbladet.
Återkommande i diskussionen om det nyandligas renässans är tanken att strömningen beror på att ockulta praktiker blir ett sätt för generation Y och Z att sortera världen, att begripliggöra. Men mycket tyder på att just det mystiska, svårfattliga är det som skänker tröst. Det som handlar om tro och tvivel, snarare än obestridliga svar.
Lockelsen och balsamet, trösten, ligger kanske i just det ovetbara.