Sagan om Spotify stämmer inte
Johan Norberg

Johan Norberg

Musikkrönikör

Sagan om Spotify stämmer inte

  • 7 dec 2022
  • 4 min

Lyssna på artikeln

I en ny tv-serieFotnot: ”The Playlist”, historien om Spotify, visas på streamingtjänsten Netflix. berättas historien om Spotify, och hur företaget på kort tid lyckades få total dominans i världen att ”streama” musik. Dialogen är som tagen ur den tecknade serien Bamse och kretsar kring olika varianter av ”Vargen är elak” och ”Bamse är jättestark”. Karaktärerna är skruvade, den enda som fattas är Farmor på Höga berget; alla andra är med: Bamse, Skalman, Vargen och Krösus Sork.

De som skrivit manus vill att folk ska tro att de stora skivbolagen – under övergången till streamad musik – slogs med näbbar och klor för att skydda konstnärliga värden, men den sanningen vet jag inte riktigt var författarna har grävt upp. Precis som vilka företag som helst i svårigheter kämpade de för sin överlevnad, och det är inte riktigt samma sak. Skivbolagens vd:ar drevs ju inte av ideologisk övertygelse, deras uppgift var att hålla aktieägarna på gott humör och leverera vinst. Men en dag var de inte så bra på det, och vad som i efterhand förvånar är oförmågan att se vartåt det barkade, och att man försökte täta läckor i en sjunkande båt i stället för att bygga en ny.

En mikroskopisk andel gick till låtskrivarna.

Efter internets utbyggnad och musikinspelningens digitalisering, var det bara en tidsfråga innan musik skulle färdas snabbare från skivaffären än via en rund plastbit. Napster och LimeWire var tidigt ute med ett fildelningsprogram där folk kunde dela med sig av musik och film. De blev snart stämda i amerikansk domstol och i Sverige vände sig de fyra största skivbolagen till tingsrätten för att få svenska Pirate Bays servrar nedstängda – ett desperat slag i luften; i praktiken var det som om Per Gessle skulle försökt stoppa Benny Andersson för att han skrivit en bättre låt. Pirate Bay tillhandahöll ju inte bara en billigare, utan framför allt en smidigare lösning än vad skivbolagen kunde erbjuda, så att släcka ner dem var naturligtvis omöjligt. Människors sug efter gratis är omättligt.

Lösningen blev så småningom att sälja artisternas rättigheter till Spotify och i gengäld få några procent av intäkterna, av vilka en mikroskopisk andel gick vidare till låtskrivarna. När rockartisten Magnus Uggla insåg detta uttryckte han sig med viss pregnans: ”Jag blir hellre våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Sony Music och kommer därför att lyfta alla mina låtar från Spotify i väntan på en hederlig nättjänst”. I dag är Magnus Uggla tillbaka i Spotifys utbud.

Ingen dunderhonung i världen kan stoppa Krösus Sork.

Fler utvalda artiklar