Den här artikeln är inte gratis.
Du får läsa eller lyssna eftersom SAMUEL BRYNOLF är medlem och har delat den med dig.

Bli medlem idag!
Arbete pågår
Chefredaktör

Om jag inte får be er betala snart sprängs jag av frustration

Lyssna på artikeln

Snart får ni börja betala för medlemskapet i Vi. Det är bra för oss på Vi och kanske också för er. Men vägen fram till en teknisk lösning har varit skumpig, och mentalt påfrestande.

Vi har haft ett intensivt utvecklingsår på Vi Media under 2019. Inte mindre än tre sajter har vi lanserat. Vi.se så klart och även vilaser.se för vår systertidning om litteratur och vimedia.se där våra resor och evenemang finns. Det har varit väldigt roligt men också, ska erkännas, ibland rätt slitsamt.

Jag brukar säga att jag är bra på att hålla huvudet kallt. Jag kan leda stora projekt utan att tappa siktet och låter mig inte rubbas av små hinder som uppenbarar sig längs vägen. Jag har lärt mig genom åren att färden framåt sällan blir som man tänkt sig men resultatet allt som oftast blir bra ändå.

Det har gått fint, nästan hela året. Vi har löst problem som har uppstått, lyssnat på er feedback, omformulerat, justerat – alltså jobbat agilt som det heter nuförtiden. Men med en vecka kvar till jul gick det inte längre. Den 20 december vid 17.30, en fredagskväll med trevliga planer, tappar jag kylan och hamrar fram ett ilsket mejl i mobilen stående i kön till en snabbmats-mexikan vid Norra Bantorget.

Och skälet till den för tidiga julilskan?
Jo, som ni våra första underbara medlemmar på vi.se kanske har märkt så har vi ännu inte kunnat ta betalt. En lösning som först utlovats oss i augusti, och sedan absolut till lansering (24 september) har successivt skjutits fram hos en leverantör som tagit på sig mer än den klarar. Till en början tillämpade jag min ”hålla huvudet kallt”-teknik. ”Sånt kan hända, ingen större fara, lite förlängd testperiod bara” men i takt med att veckorna gått har även frustrationen ökat. Det är nämligen inte gratis att producera journalistik, och att upprätthålla en högkvalitativ digital tjänst utan att kunna ta betalt är ingen höjdare i längden.

En ABSOLUT sista deadline sattes vid årsskiftet.

Den 20 december i slutet av arbetsdagen insåg jag att det inte skulle gå.

Mejlet tänker jag inte citera men möjligen fick det resultat. Någon lösning till årsskiftet hade vi inte, men inom någon vecka ska det bli färdigt. Inshallah, pepparpeppar, ta i trä, håll tummarna!

Det betyder att ni användare snart får ett mejl med en uppmaning att registrera ert kreditkort - ni som inte redan betalar en pappersprenumeration - och att vår sajt får en chans till en hållbar framtid.