Den här artikeln är inte gratis.

Du får läsa eller lyssna eftersom JOHAN NORBERG är medlem och har delat den med dig.

”Meryl Streep var enormt ambitiös”

Plötsligt stod Meryl Streep där på Karlbergsvägen 57 i Stockholm. Hon skulle spela in en ny version av The Winner Takes It All till filmen Mamma Mia. Studiochefen Bernard Löhr berättar om ett magiskt ögonblick.

  • 7 min
  • 9 maj 2022

// Foto: Anna-Karin Nilsson/Expressen/TT

”Meryl Streep var enormt ambitiös”
Johan Norberg

Lyssna på artikeln

Plötsligt stod Meryl Streep där på Karlbergsvägen 57 i Stockholm. Hon skulle spela in en ny version av The Winner Takes It All till filmen Mamma Mia. Studiochefen Bernard Löhr berättar om ett magiskt ögonblick.

”Till första filmatiseringen av ABBA-musikalen Mamma Mia 2007 behövdes nya musikbakgrunder för skådespelarna att sjunga till. Jag hade sedan några år jobbat som ljudtekniker med Björn Ulvaeus och Benny Andersson i några olika projekt och nu hörde de av sig och undrade om jag ville vara med.

Eftersom ABBA’s egna studio, Polar, inte fanns längre så bokade vi in oss i Atlantisstudion som ligger på Karlbergsvägen 57 i Stockholm – den legendariska lokalen där flera av ABBA’s tidiga skivor skapades. Inspelningen av låten The Winner Takes It All blev lite speciell. De hade haft kollationering med alla skådespelare i London, och när de sjöng igenom låtarna och kom till The Winner Takes It All, som är med discokomp, hade Benny och Meryl Streep tittat på varandra, skakat på huvudet och sagt, att det här passar ju inte, att de borde göra låten som ballad i stället som det hade varit i scenversionen.

Det skulle också passa bättre med manus där Meryl Streep och Pierce Brosnan ska stå på ett berg på väg upp till kyrkan. Benny föreslog för Meryl att hon skulle hänga med från London, där de filmade, till Stockholm och sjunga samtidigt som vi ändå skulle spela in låten på nytt, och det ville hon gärna.

Meryl dök upp på Karlbergsvägen vid 10-tiden på morgonen den 11 augusti 2007 och var precis som vilken tjej som helst, och supertrevlig. I vanliga fall har sådana skådisar en hel stab med sig, men här var det inget sånt. Vi gjorde som vanligt, ställde fram mikrofoner och kollade att alla hade ljud i sina hörlurar. Per Lindvall satt i trumbåset, Rutger Gunnarsson, som spelat bas med ABBA på alla turnéer och skivor, och så deras gitarrist, Lasse Wellander. Benny vid pianot och Meryl i sångbåset.

När alla var nöjda med ljudet så började de spela och sjunga, och det var helt fantastiskt, allt satt direkt på första försöket. Meryl sjöng oerhört bra med otrolig inlevelse, och musikanterna trevade sig fram på ett skönt sätt. Men de var inte nöjda och ville spela igenom låten en gång till. Förutom musikerna och Meryl var det jag, som satt vid mixerbordet, Janne Hansson som ägde studion, musikarrangören från filmen, Martin Lowe, och så en slags scripta, Robbie Houston, som skrev ner precis allt som hände.

Benny Andersson, Meryl Streep och Bernard Löhr. // Foto: Privat

Vi som var i kontrollrummet tittade på varann och insåg att det var magiskt; att det absolut inte behövde göras någon fler tagning. Men musikerna insisterade och vi lät dem spela låten tre gånger till. Sedan när de kom in för att höra resultatet sa vi: ’Nu tar ni och lyssnar på första tagningen’, och då förstod ju alla att den var bäst.

Alla spelade bra och Meryls sång var helt perfekt. Inlevelse och tonsäkerhet, allt fanns där. Det var ett magiskt ögonblick, vi visste att hon hade en fin röst men hade inte riktigt räknat med att det skulle vara så bra på en gång. Hon hade nog satt sig in i förväg exakt hur hon skulle sjunga. Som skådespelare är hon ju inställd på att kunna sin sak för att uttrycka det hon vill, så visst hade hon övat stenhårt, annars går det inte att göra en sådan första tagning.

Vi gjorde i stort sett alla de övriga sånginspelningarna i London, med Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård och de andra skådespelarna, men Meryl var överlägset bäst. Ödmjuk och lätt att jobba med, och enormt ambitiös.

Innan allt med filmen drog igång så hade Benny åkt till New York och suttit med henne vid ett piano och testat att hon skulle klara av det, så han visste. Först var det superhemligt vem det skulle vara, och jag hade ingen aning.

En tid senare fick vi be henne komma tillbaka till Stockholm för att göra om sången på Dancing Queen. I filmen hoppar hon i sängen när hon sjunger den, men det lät inte alls andfått, så hon fick sjunga om den och stod här och hoppade vid mikrofonen. Hon ville också göra om någon sångfras i The Winner Takes It All, då hon i filmen vänder sig om när hon sjunger, och nu ville hon vända sig om framför mikrofonen i studion också så att ljudet blev helt rätt. Hon var väldigt noggrann.

I september det året tog jag med min familj till den grekiska ö där de höll på och spelade in utomhusscenerna i filmen. Jag tyckte det kunde vara kul att se hur det gick till. Vi flög till Skiathos där vi hyrde varsin fyrhjuling och tog med barnen på färjan till Skopelos. Jag ville inte störa filmteamet och hade själv bokat ett hotell jag hade hittat på nätet.

Den första jag mötte i foajén var Meryl Streep som utbrister ’Hello Bernard, are you here?’ Det visade sig att alla i filmteamet bodde på just det hotellet. När man ser filmen Mamma Mia, med scenen där Meryl Streep sjunger The Winner Takes It All, kan det vara kul att veta att det man hör är inspelat på Karlbergsvägen 57, första tagningen.


Berättat för Johan Norberg

Fler utvalda artiklar