Ljudbokstips: ”Norrländsk vemodston bär hela vägen hem”
Bia Sigge lyssnar på en fenomenal svensk debutroman som är som gjord
för ljud och hittar spänning som inte bara plöjer i de vanliga deckarmarkerna.
Lyssna på artikeln
Bia Sigge lyssnar på en fenomenal svensk debutroman som är som gjord
för ljud och hittar spänning som inte bara plöjer i de vanliga deckarmarkerna.
Gravglänta
Författare: Mattias Edvardsson
Uppläsare: Anna Maria Käll
Gunni Hilding är en ung polis som har börjat tvivla på sitt yrkesval. Hennes bakgrund i Jehovas vittnen har satt djupa spår och hon har nästan inga vänner. När hon råkar vara den första polisen som anländer till en brottsplats, där hon dessutom har lokalkännedom, tas hon med i utredningsgruppen och börjar tillsammans med sin nya kollega förhöra invånarna i den lilla byn. Mordoffret är en åttaårig pojke och ju mer de skrapar på ytan, desto fler möjliga gärningsmän finns det.
Jag följer andlöst med i berättelsens alla vindlingar och misstänker än den ena, än den andra. Allt som antyds verkar fullständigt rimligt, tills något annat känns ännu mera sannolikt och så snurrar det på. Kapitlen är korta och det blir allt svårare att sluta lyssna.
Anna Maria Käll är en av branschens mest omtyckta uppläsare och gör ett bra jobb, även om hon passar bättre till romaner än till deckare. Eftersom allt utspelar sig i Skåne skaver stockholmsdialekten i mina öron, men den första delen i serien Brottsplats Söderslätt engagerar verkligen och jag ser redan fram emot del två.
Skärvor av en syster
Författare: Sarah Easter Collins
Uppläsare: Sofia Berntson
Översättning: Helen Ljungmark
En alldeles vanlig dag försvinner Willas 13-åriga syster Laika spårlöst på väg mot skolan. De brittiska tabloiderna fylls av helikoptertagna foton på det herrgårdsliknande hemmet. En hantverkare med skåpbil misstänks, pappan i familjen likaså. När spåren inte leder någonstans avtar så småningom allmänhetens intresse, men Willa slutar aldrig hoppas att systern är vid liv. I sitt sökande efter sanningen anstränger hon sig för att se det större perspektivet, men allt hon ser är skärvor och Laikas öde förblir olöst.
En middagsbjudning 25 år senare ställer allt på ända. Alla runt bordet lyssnar intresserat när en av gästerna, som är specialist på förvanskningar av minnet, berättar om hur enkelt hjärnan kan luras tro att den minns något som inte hänt. Att människor ofta har väldigt olika bilder av samma händelse och ibland omarbetar händelser för att de ska passa in i den egna berättelsen, eller rentav tar andras minnen och gör dem till sina egna. Inspirerade av psykologens berättelse börjar några gäster berätta sina tidigaste barndomsminnen och då uppenbaras något fullständigt chockerande.
Denna elegant formulerade spänningsroman handlar om ett ofattbart stort svek. Alldeles oförlåtligt. Därför känns det extra tillfredsställande att så många trådar knyts ihop på slutet. Uppläsningen hålls i en lätt ton som mestadels fungerar bra.
Din vilja sitter i skogen
Författare: Mattias Timander
Uppläsare: Författaren
En ung man i en by nära Kiruna. Lillgammal är han och lyssnar helst på radio, framförallt när det handlar om litteratur. När han hittar han en bok i stugan läser han ut hela, fast den är tjock, och blir chockad över hur många tankar en bok kan ge. Sen eldar han med lästa boksidor och de brinner bra. I uthuset hittar han ännu fler böcker: Kafka, Flaubert, Beckett och Fallada. Det blir som en feber i honom, men han skyltar inte med att han läser. Han har blivit eljest, en sån där bohem.
Då återstår bara att åka till Stockholm. Där samtalar man, pratar inte bara som hemma i byn. Det mesta är olikt men han lyckas oväntat snabbt ta sig in i de rätta kretsarna, festar med etablissemanget på Manilla, men framförallt sover han och dricker vin. Är onödig. Inte saknad någonstans. Förödmjukas när han inser att han blivit förlöjligad som bikaraktär i en roman. Åker hem.
Denna verkligt fenomenala debut är som skriven för ljud och författarens uppläsning tar berättelsen till en ny nivå. Att läsa den är att missa en dimension. Över allt vilar en vemodston av det gamla bondesamhället, så olikt städerna att de kunde befinna sig på skilda planeter. Men udda själar finns i både byar och städer och det verkar vara många som känner sig så, så så udda är vi kanske inte ändå.
Konsten att åldras utan värdighet
Författare: Clare Pooley
Uppläsare: Kerstin Andersson
Översättning: Katarina Falk
Pensionärer må vara marginaliserade i samhället, fast i feelgoodromaner har de en given plats, gärna i flock. Men det är vanskligt att klumpa ihop människor eftersom individuella preferenser sällan utplånats bara för att åren gått, vilket blir tydligt när några pensionärer måste rädda sin nedläggningshotade sällskapsklubb. De kommer överens om att alla individuella planer på att speeddejta, köra gokart och öva prickskytte nu måste läggas på is. Räddningsinsatsen blir dock en skakig resa där olika personligheter stöts och blöts mot varandra, men så småningom lockas tidigare dolda sidor fram, man stärker varandras självförtroende och berikar därigenom livet för alla. Det fina är att man lär känna deras bakgrunder och på så vis får förståelse för vad som ligger bakom deras respektive egenheter.
Uppläsningen är inlevelsefull och humoristiskt dramatiserad, framförallt när rösten blir högstämd vilket förstärker många stolliga situationer. Den bitvis tänkvärda romanen har en humanistisk grundsyn som lyfter fram hur olika öden människor kan ha, och att man ändå kan hitta gemenskap över de flesta gränser. Var och en måste jobba med det material de fått, som den misslyckade skådespelaren Art säger, när han äntligen hittar ett sammanhang och får en ny chans på ålderns höst.
För alltid Lee
Författare: Lee Christiernsson & Marie-Anne Knutas.
Uppläsare: Jessica Liedberg
Lee föddes som Björn och växte upp under privilegierade omständigheter, fast med en gnagande känsla av att något inte stämde. I smyg provar han sin mammas kläder, men bestämmer sig tidigt för att det måste vara en hemlighet. Han har dyslexi och tar sig mödosamt igenom skolan, men är nära att knäckas av förväntningar han inte är mogen för. Efterhand blir det lättare, han gör så småningom karriär och blir Snickar-Björn med hela svenska folket, men skavet fortsätter. När han inte står ut med jargongen på byggena väljer han att starta eget, för att bara få arbeta med kollegor som har en bra människosyn.
Till slut orkar han inte längre spela en roll. Han har insett att han har könsdysfori. Det är inget man väljer, ändå måste den som fötts med könsdysfori bli godkänd för att få samma rätt till vård som andra. Nu påbörjas en lång process för att Björn ska kunna bejaka sitt sanna jag. Men ska han, som vantrivts i den manliga kontexten, välja en typiskt kvinnlig norm? Transkvinnor är ofta ultrafeminina, men beror det på att de själva vill eller känner att det förväntas? Lee kommer fram till att det handlar om att få vara sig själv och inte fastna i könsnormer och hen identifierar sig som ickebinär transperson.
Lee verkar vara genuint intresserad av andra människor så det är oavbrutet spännande och lärorikt att lyssna. Hen menar att vi behöver acceptera att vi är olika, respektera de ungas sätt att vara och inte ställa för höga krav på exempelvis klädsel. Tolerans och respekt kostar inget, men den psykiska ohälsa som kan bli följden av obehandlad könsdysfori får förödande konsekvenser. Bra uppläst av Jessica Liedberg.
Ur Vi Läser #6 2024.
Läs mer: