Lars Vilks, Anna Odell och Maurizio Cattelan – konst som chockar
En gång i tiden var en bild på en läsande kvinna djupt upprörande. I dags krävs andra metoder för att vi ska förfasa oss. På en aktuell utställning används en påve, en diktator och några stackars fastfrusna hästar för att få oss ur balans.
Maurizio Cattelan, "La Nona Ora", 1999. © Maurizio Cattelan 2024. // Foto: My Matson / Moderna Museet
Lyssna på artikeln
En gång i tiden var en bild på en läsande kvinna djupt upprörande. I dags krävs andra metoder för att vi ska förfasa oss. På en aktuell utställning används en påve, en diktator och några stackars fastfrusna hästar för att få oss ur balans.
Påven vaktar porten. Utsträckt på en rödskimrande matta ligger den vithårige Johannes Paulus II med spiran i sin hand, framför entrén till årets mest omsusade konstutställning. Vitklädd och blundande med sitt guldkors likt en tjurig miljöaktivist. Men grejen är att han är fälld till marken av meteorit. En stenbumling mot rumpan som fått benen att ge vika. Han är gjord i vax men ser så verklig ut att vissa som sett honom förut gått i taket av ilska; när verket visades i Johannes Paulus hemland Polen fick galleristen hotelser och nationalister försökte till och med få vaxpåven att stå upprätt igen.
Just nu: Testa Vi i 3 månader för 3 kronor
Betala 3 kronor för de 3 första månaderna, därefter 69 kr per månad. Enkelt att bli medlem, enkelt att säga upp. Det här ingår:
- Nya intervjuer, analyser, krönikor, bokutdrag, quiz och reportage varje vecka
- Läs allt ur vårt systermagasin Vi Läser
- Alla artiklar finns inlästa
- Veckobrevet, litteraturbrevet och kulturtipsbrevet i din mejlkorg
- Få tillgång till Vi-appen