Karin Rehnqvist: Jag lyssnar sällan på musik
Det är inte konstmusik, inte folkmusik, och varken ”Mistlur 1” eller ”Mistlur 2”. Karin Rehnqvists uttryck är något alldeles eget. Därför får hon tidningen Vi:s Taubestipendium.
Karin Rehnqvist. // Foto: Thron Ullberg
Lyssna på artikeln
Det är inte konstmusik, inte folkmusik, och varken ”Mistlur 1” eller ”Mistlur 2”. Karin Rehnqvists uttryck är något alldeles eget. Därför får hon tidningen Vi:s Taubestipendium.
Evert Taube-stipendiet ges för sångbar dikt eller tonsättning av dikter och i år är det ”tonsättning av dikter” som väglett juryn till valet av Karin Rehnqvist, som mer än någon annan svensk tonsättare använt dikter, ord och stavelser för att skapa sina verk.
Vi ses i villan i Nacka, i arbetsrummet en trappa ner som Karin delar med maken Hasses trumset. Överraskningen över stipendiet är lika stor som glädjen.
– Jag blev verkligen jätteglad. Det var oväntat med pris från annat håll än det vanliga när tonsättare premieras. Jag har sjungit massor av Taube, särskilt i kör. Det växte jag upp med, och hemma med vänner är ju allsång med Evert oslagbart: ”Det brinner i martallens topp”.
Just nu: Testa Vi i 3 månader för 3 kronor
Betala 3 kronor för de 3 första månaderna, därefter 69 kr per månad. Enkelt att bli medlem, enkelt att säga upp. Det här ingår:
- Nya intervjuer, analyser, krönikor, bokutdrag, quiz och reportage varje vecka
- Läs allt ur vårt systermagasin Vi Läser
- Alla artiklar finns inlästa
- Veckobrevet, litteraturbrevet och kulturtipsbrevet i din mejlkorg
- Få tillgång till Vi-appen