Förra sommaren återförenades Eldkvarn för ett avsked. Två historiska sista spelningar. I sommar är de tillbaka – för ”en sista stor avskedsturné”. Hur många gånger står publiken ut med att bli lurad?

Ett bra knep för att locka publik är exklusivitet, att utlova något unikt, som till exempel en avskedskonsert. Att kunna säga, ”Jag var på sista konserten” är kanske den mest åtråvärda souveniren för en hängiven beundrare, men hittills är det nästan bara Beatles och ABBA som visat sig vara en varaktig investering i den sortens upplevelse i popvärlden.

Man kan inte sälja samma sak två gånger, det är bedrägeri, men i konsertbranschen har det blivit snarare regel än undantag att inom några år bryta löftet om en ”sista konsert” och snart återförenas för en turné. Att arrangörer driver upp biljettpriset med samma utfästelse en gång till bekymrar inte publiken som luttrad och trogen, trots löftesbrottet återkommer i stora skaror för att se sitt favoritband en sista gång, tror de.


The Band

Avsked 1976.
Åter på scen 1983.