Joel Spira: ”Jag ska spela en människa som har gjort hemska saker”
Att Joel Spira ska spela Lasermannen har gett honom nya insikter om dagens debatt. Han hoppas också att publiken ska få perspektiv på vad som är teater.
Lyssna på artikeln
Att Joel Spira ska spela Lasermannen har gett honom nya insikter om dagens debatt. Han hoppas också att publiken ska få perspektiv på vad som är teater.
I höst är det30 år sedan John Ausonius, även kallad Lasermannen, dömdes till livstids fängelse. Nu sätter personerna bakom true crime-podden Förhörsrummet upp en teaterföreställning som baseras på förhörsprotokoll med Ausonius. Förhör och bevismaterial från utredningen varvas med filmade kommentarer av Carl Bildt, författaren Gellert Tamas och Jan ”Supersnuten” Olsson.
– Det är en sorts hybridteater. Jag tror att det kan dra en ny typ av publik som får perspektiv på vad teater kan vara. I teaterrummet har man inte samma möjlighet att bara trycka av eller pausa. Det ger en annan närhet än en krimdokumentär på Netflix, säger Joel Spira, som spelar John Ausonius i pjäsen.
Under arbetsprocessen med Lasermannen så har ordet perspektiv dykt upp gång på gång.
– Varje gång jag får ett nytt perspektiv på något så gör det mig mer mänsklig. Jag växer som människa. När man får nya perspektiv får man en aha-upplevelse som gör en lite bättre.
Vilka aha-upplevelser vill ni ge med den här föreställningen?
– Jag tycker att fallet ger perspektiv på vår dåtid, men också på vår samtid. Samma typ av främlingsfientliga saker som Ausonius sa då dyker upp i debatten nu. Och utan att skriva någon på näsan, det är ju ordagranna förhör som vi iscensätter, blir det tydligt hur lättvindiga åsikter kan få livsfarliga konsekvenser när de får fäste hos fel personer.
Joel Spira har synts i en lång rad stora produktioner på film och tv, ofta spelar han briljanta biroller. Det han gör nu är annorlunda. Han ska bära en hel föreställning – och han ska gestalta en verklig person.
– Först tyckte jag att detta var det svåraste jag gjort. Men jag måste kunna gestalta sådana här saker också. Och jag måste försöka förstå mig på honom. Jag lär mig replikerna och de hemska sakerna som han har sagt. Det är ord jag aldrig skulle ta i min mun. Så det är en daglig kamp, jag ska spela en människa som har gjort hemska saker.
Joel Spira menar att det har varit frigörande att han tvingas hålla sig så noga till förhörsprotokollen.
– Det är en massa kommatecken och halva meningar, långt ifrån ett vanligt manus. När man spelar teater så kan det finnas spelrum för egen improvisation. Här ska det vara exakt, vilket betyder att jag får en unik tillgång till Ausonius via språket.
Och nu när Spira befinner sig mitt i hur Lasermannen pratat om andra människor, så hör han retoriken överallt.
– Han sa vidriga saker på ett så lättvindigt sätt. Nu börjar jag upptäcka det runtomkring mig. Man hör på stan hur folk pratar om andra människor, hur de värderar olika grupper.
Just när man är inne i något, så ser man det väldigt klart…
– Precis, då får man det där perspektivet. Och skillnaden nu mot för 30 år sedan är att allt snurrar fortare på sociala medier, nya idéer eller rykten får fäste och blir sanningar innan folk hinner reagera.
Ur Tidningen Vi #9 2023.