Han fångade de största stjärnorna på bild
Inspelningen av den romantiska komedin Två på väg (Two for the Road) ägde rum i Frankrike 1966 med Terry O’Neill i släptåg. I en paus mellan tagningarna fångade han Audrey Hepburn medan hon lekte med ett cricketträ. ”Terry tog många ikoniska bilder av Hepburn och beskrev henne som ett superproffs som visste hur hon skulle förhålla sig till kameran. Han brukade säga att hemligheten låg minst lika mycket i att den som stod framför kameran förstod värdet i en bra bild”, säger Johan Vikner, kurator för utställningen på Fotografiska.
1963 skickades Terry O’Neill ut på uppdrag för att porträttera ett tämligen okänt Liverpoolband. I Abbey Road-studion spelade The Beatles in Please Please Me, låten som skulle bli deras första hitsingel. ”Det var ju mest soloartister på den tiden så jag visste inte vad jag skulle göra med dem. Vi gick ut på en bakgård till studion och insåg snabbt att de hade en ledare, John, vilket också syns på bilden”, berättade Terry O’Neill för Expressen i samband med en utställning i Köpenhamn 2015.
Efter att Terry O’Neill hade fotograferat The Beatles på bakgården till Abbey Road-studion 1963 blev han uppringd av Rolling Stones manager Andrew Loog Oldham som bad honom ta ett foto av ett annat nytt band – Rolling Stones. Sångaren Mick Jagger blev sedan en av de flitigast porträtterade av fotografen. Fotografiskas kurator Johan Vikner har noterat hur fotografen kunde röra sig fritt mellan The Beatles och Rolling Stones, två band som ofta sågs som antagonister. ”Han jämförde dem själv med att Stones tydligt var en grupp av individer medan The Beatles var som en enda individ”, säger Johan Vikner.
Brigitte Bardot fick svidande recensioner för sin insats i Västerns vildaste brudar (The Legend of Frenchie King) 1971. Mer hyllad blev Terry O’Neill för att ha fångat den franska stjärnan i en paus under inspelningarna i Spanien. ”Detta är kanske hans mest kända verk”, säger Fotografiskas kurator Johan Vikner. ”O’Neill har berättat att han såg henne på håll där hon stod och kämpade med vinden i håret medan hon skulle röka, och tänkte att detta blir en bra bild.” Kontaktkartan från tillfället avslöjar det hårda jobbet menar Vikner: ”Där framgår det verkligen hur han har fyrat av en mängd bilder för att fånga just denna.”
Ombord på Elton Johns privata plan, som kallades ”The Starship”, fanns ett fullt inrett sovrum där Terry O’Neill porträtterade stjärnan i en miljö inredd i sann Elton John-anda 1974. Fotografen blev en i gänget då han följde med artisten ut på West of the Rockies Tour i mitten av 1970-talet, och när fotoboken Elton John by Terry O’Neill publicerades 2019 summerade artisten själv tiden: ”Att titta på Terrys foton är som att kika genom ett fönster på de mest extraordinära och spännande ögonblicken i mitt liv, jag är så glad för att han var med oss genom galenskapen.”
Många av de mest kända Terry O’Neill-verken var sådana där han höll sig framme i stunden, men han kontrakterades också för att ta mer regelrätta porträtt av stjärnor. Dolly Parton, här fotograferad på besök i London 1977, fångade han dock på bild överraskande sällan med tanke på hennes stjärnstatus. ”Det var likadant med Elvis som O’Neill själv var förvånad över att inte ha jobbat med fler gånger, säger Fotografiskas kurator Johan Vikner. ”Antagligen berodde det på att O’Neill fokuserade på London och Hollywood, medan till exempel Elvis var Las Vegas och Dolly Parton Tennessee.”
Terry O’Neill fotograferade omslaget till David Bowies Diamond Dogs 1974 och tog även marknadsföringsbilder där detta ögonblick uppstod. ”Det var meningen att hunden skulle sitta vid hans fötter och vara foglig”, berättar Johan Vikner. ”Men hunden blev alltmer orolig och på kontaktkartan syns en massa bilder där hunden far runt och Bowie försöker hålla fast den.” Terry O’Neill har berättat om ögonblicket: ”Jättehunden, en Grand Danois, stegrade sig men Bowie rörde inte en min, han var påtänd hela tiden.”
Under två kvällar i oktober 1975 blev Elton John den första artist sedan The Beatles 1966 att uppträda på Dodger Stadium i Los Angeles. I en intervju med amerikanska iHeartRadio 2019 berättade Elton John om upplevelsen: ”Två dagar före Dodger Stadium tog jag en överdos tabletter i ett försök att dramatiskt ta livet av mig. Efter det magpumpades jag och där var jag plötsligt på Dodger Stadium två dagar senare – eftersom jag har en väldigt bra fysik och the show must go on.”
Faye Dunaway var favorit till att vinna en Oscar för sin roll i Network 1977 och Terry O’Neill lyckades några veckor före galan övertala skådespelerskan att ställa upp på idén att fotografera henne dagen efter om hon vann. Han mutade sig in i poolområdet på The Beverly Hills Hotel redan i gryningen, och det visade sig att Faye Dunaway höll sitt löfte och dök upp. ”Tanken var att fånga ögonblicket när stjärnan vaknar upp och det slår en att över en natt har man inte bara blivit stjärna utan också miljonär”, berättade O’Neill många år senare. Några år senare gifte han sig med Faye Dunaway. 2004 summerade han förhållandet i The Guardian: ”Gift dig aldrig med en skådespelerska. Jag hatade livet i Hollywood, det är en ensam tillvaro.”
Under inspelningen av Kvinna i cement (The Lady in Cement) 1968 fångade Terry O’Neill Frank Sinatra under inspelningarna på Miami Beach – tillsammans med Sinatras body double och säkerhetsvakter. Terry O’Neill har själv berättat, i samband med en utställning på Victoria & Albert Museum i London om rädslan för att närma sig sin stora idol. Han hade ett brev med sig från Sinatras fru Ava Gardner, en vän till O’Neill. Brevet skulle göra Sinatra samarbetsvillig. Men O’Neill såg direkt hur livvakterna spände musklerna då han närmade sig Sinatra första dagen på stranden. ”Jag gav Frank Sinatra brevet från Ava, han läste det, tittade på mig, sedan på killarna och sa ’det är okej grabbar, han är med mig’”.
Terry O’Neill brukar kallas fotografen som fångade ”Swinging London” på bild, bland annat genom sina tidiga jobb med Rolling Stones, här utanför Tin Pan Alley Club i London 1963. För sajten Amateur Photographer berättade Terry O’Neill för några år sedan om tiden då det begav sig: ”Vi brukade alla gå på The Ad Lib Club i London, sitta där och prata om vad vi alla skulle göra när allt var över. Vi var övertygade om att vi hade fått den här chansen och att det inom några år skulle återgå till hur det var förut, så att vi var tvungna att skaffa riktiga jobb. Keith Richards trodde aldrig det skulle hålla i sig och jag minns att Ringo Starr ville öppna en frisörkedja åt sin fru.”
Vid 20 års ålder hade Terry O’Neill, som drömde om att bli jazztrummis, ett tillfälligt jobb som fotograf på Heathrow där han en dag tog en bild på en sovande person i vänthallen. Motivet visade sig vara den engelska inrikesministern Rab Butler. Bilden fick snabbt spridning i tidningar och O’Neill förfrågningar om att plåta fler celebriteter. Fotografiskas kurator Johan Vikner, som har ägnat lång tid åt att grotta ner sig i arkiv, kontaktkartor och negativ inför utställningen Stars (som pågår 18 juni–16 oktober), anar varför fotografen lyckades: ”Han skapade en nära relation till dem han fotograferade, och det uppstod en ärlighet i det. Sedan finns det alltid en berättelse, en miljö, närvarande. O’Neills genombrott sammanföll med populärkulturens och folk ville ha mer än traditionella studieporträtt av stjärnor. O’Neill lyckades hitta en metod – ofta genom att bli en i gänget och komma stjärnorna in på livet.”
Bild 1: Mike Lawn/REX
Övriga bilder: Terry O’Neill