Från Pretoria till Bangkok: Världens vackraste tågresor

Världen vimlar av lyxiga, hisnande, knasiga tågresor. Det är bara att ta för sig.
Foto: Nick Fox

Håller ångan uppe

The Jacobite Steam Train stånkar fram över Glennfinnan-viadukten i nordvästra Skottland. Kanske känns scenen igen? Det är i så fall inte så konstigt eftersom såväl tåg som bro syns i filmerna om Harry Potter. Det är Jacobite som ”spelar” Hogwarts Express, det ångdrivna tåget som tar Harry och hans vänner från London till trollkarlsskolan Hogwarts. The Jacobite är främst ett turisttåg och trafikerar den 65 kilometer långa sträckan Fort William-Mallaig under april-oktober. Sitt namn har tåget fått från den politisk-religiösa rörelsen jakobiterna som var stark i denna del av Skottland från slutet av 1600-talet fram till mitten av 1700-talet.

Foto: Santi Rodriguez

Marknad på spåret

Det ser livsfarligt ut, och är förmodligen det också. Men det hindrar inte att Maeklongs järnvägsmarknad är en av Thailands främsta turistattraktioner. Den är belägen i provinsen Samot Sakhon, sydväst om Bangkok, och är på sätt och vis en vanlig marknad där man kan köpa grönsaker, frukt, fisk, skaldjur, kött med mera. Det unika är alltså att försäljningen sker kring och ett trafikerat järnvägsspår. Så fort ett tåg tutar för att signalera sin ankomst utbryter kaos då försäljarna ska flytta sitt gods från rälsen. Men så fort tågen passerat i god fart – vilket händer åtta gånger per dag – sätter handeln igång igen.

Foto: Udo Bernhard

Maklig tur i Alperna

Glaciär-expressen färdas mellan de klassiska vintersportorterna Sankt Moritz och Zermatt. Resan tar nära åtta timmar, vilket har gett linjen epitetet ”världens långsammaste snabbtåg”. På vägen genom de schweiziska alperna passeras 291 broar och 91 tunnlar, därtill gammelskog, pittoreska småstäder, glaciärer, Rhenklyftan och Matterhorn. Femrätters middag och fria drinkar får man på köpet – om man över huvud taget har råd med resan, vilket 250 000 människor om året anser sig ha.

Foto: Sergi Reboredo

Lyxig vecka i Indien

Det indiska lyxtåget Golden Chariot passerar både de viktigaste sevärdheterna och de mer okända smultronställena i delstaterna Karnataka, Goa, Kerala & Tamil Nadu samt Pondicherry i södra Indien. Alla turer utgår från Bangalore, och man kan välja mellan tre- och sexnätters resor. I de 19 vagnarna ryms två restauranger, bar, konferensrum, gym och spa. Tåget sägs vara designat för ”dagens kungar och drottningar”, men man behöver inte vara blåblodig för att få åka med. Inredningen går i lila och guld och på företagets logotyp syns Yali, en mytologisk figur med en elefants huvud och ett lejons kropp.

Foto: Heeb Christian

Både utsikt och bad

Rovos rail har kallats Afrikas svar på Orientexpressen. Resan går från Pretoria i Sydafrika och upp mot Namibia och Zimbabwe. Det privata företaget, startat av en bilhandlare (!), förfogar över fem ånglok, 14 dieselelektriska lok och nio ellok som alla har restaurerats på bolagets järnvägsverkstad. Om man är på det humöret kan man hyra en av tågets sviter, med sovalkov. vardagsrum och badrum med badkar (!). Längst bak i tåget finns denna utkikskupé, där man kan njuta av utsikten i lugn och ro.

Foto: David Hancock

Resan som är öken

The Ghan färdas tvärs igenom Australien – från Darwin i norr till Adelaide i söder. Det tar 53 timmar att åka de 298 milen och resan går till stora delar genom de spektakulära och mestadels folktomma ökenlandskapen i centrala Australien. Vanligtvis är tågets längd över 750 meter. Namnet Ghan är en förkortning av afghan, en hommage till de afghanska kamelförare som från mitten av 1800-talet hjälpte till att utforska kontinentens ödemarker. Ett australiskt tv-bolag gjorde 2018 ett slow-tv-program där man filmade hela resan, mestadels från förarhytten, och klippte ned det till en 17 timmar lång film. Hur många som såg hela programmet har vi inte lyckats utröna.

Foto: David Miranda

Station med historia

Tropisk väntan blir det på Madrids största och äldsta järnvägsstation Atocha. Där går man åt det naturliga hållet och har planterat en tropisk regnskog mitt i stationshallen. Den ursprungliga stationen (på bilden) invigdes 1892 och självaste Gustave Eiffel deltog i det projektet. Den finns kvar men är inte längre i drift. Dagens intilliggande station servar såväl Spaniens hypermoderna höghastighetståg som ”Jordbrukståget” från tidigt 1900-tal, landets tredje tåglinje som i dag är museijärnväg. Atochastationen var en av skådeplatserna för terroristdåden 2004, då totalt 191 personer dödades. 2007 invigdes framför stationen ett monument där man har samlat de böner, på olika språk, som lämnades på stationen.

Foto: Mark Forman

40-talet går igen

Om du gillar maskerader i allmänhet och 40–50-talen i synnerhet är en tur med Hudson River Rail Excursions att rekommendera. Man åker med 20th Century Limited, en tåglinje som mellan åren 1902 och 1967 trafikerade sträckan New York–Chicago och kallades ”världens mest berömda tåg”. Här färdades presidenter, affärsmän och filmstjärnor i yppersta lyx. I dag är detta en turistattraktion som utgår från New York och rutten är betydligt kortare. Men lyxen har man behållit. Att klä ut sig i tidstypiska kläder uppmuntras, men är absolut inget tvång. Vill du åka redan i sommar? Glöm det. Biljetterna släpps i april och säljer slut på några minuter.

Text: Tomas Dur Fläckman

1/18