Från history till herstory
En plastdocka av Marie-Antoinette väckte Anna Laestadius Larssons historieintresse. ”Jag brukar säga att vi måste sluta att bara skriva history som vi gjort i så många år. Vi måste också skriva herstory”, skriver hon i det här utdraget från hennes bok Alla dessa djäfla qvinnor – berättelsen om de första feministerna.
Anna Laestadius Larsson. // Foto: Thron Ullberg
Lyssna på artikeln
En plastdocka av Marie-Antoinette väckte Anna Laestadius Larssons historieintresse. ”Jag brukar säga att vi måste sluta att bara skriva history som vi gjort i så många år. Vi måste också skriva herstory”, skriver hon i det här utdraget från hennes bok Alla dessa djäfla qvinnor – berättelsen om de första feministerna.
Hon hade en rosa sidenklänning med vita prickar och vid krinolin, vitt hår i en hög uppsättning, ett fejkat födelsemärke – en mouche – på kinden och var det vackraste jag sett i mitt då nioåriga liv. Jag var på semester i Paris med min familj och i turistbutiken förbleknade snögloben och de små miniatyrerna av Eiffeltornet – allt jag såg var den magnetiska souvenirdockan. På en guldfärgad klisterlapp som satt fäst på den runda plastburken i vilken dockan förvarades stod det: Marie-Antoinette.
Just nu: Testa Vi i 3 månader för 3 kronor
Betala 3 kronor för de 3 första månaderna, därefter 69 kr per månad. Enkelt att bli medlem, enkelt att säga upp. Det här ingår:
- Nya intervjuer, analyser, krönikor, bokutdrag, quiz och reportage varje vecka
- Läs allt ur vårt systermagasin Vi Läser
- Alla artiklar finns inlästa
- Veckobrevet, litteraturbrevet och kulturtipsbrevet i din mejlkorg
- Få tillgång till Vi-appen