Hon skulle aldrig mer ställa sig på en teaterscen. Nu syns Christina Schollin i Teater Galeasens uppsättning av Fanny och Alexander – 42 år efter hennes medverkan i filmen.

För två år sedan tog Christina Schollin farväl av teaterscenen, efter att ha spelat Macbeth på Dramaten. ”Nu finns det ingenting som kan övertala mig att ställa mig på scenen igen”, sa hon till Aftonbladet.

– Haha, sa jag det? Ja, så var det. Då. Att få spela drottningen i Macbeth för utsålda hus och med den fantastiska ensemblen var det perfekta avslutet på en lång karriär, tyckte jag. Men så händer det saker i ens liv som får en att inse att det finns mer att ge, säger Christina Schollin, 86 år.

Nu repeterar hon Fanny och Alexander inför premiären på Teater Galeasen i Stockholm. När vi pratar bor hon på hotell i närheten av Galeasen, dels för bekvämlighets skull, dels för att det faktiskt sparar in på alla dyra taxiresor hem.

– Jag behöver göra det lätt för mig för att det här ska gå. Men det gick faktiskt inte att tacka nej när jag fick frågan att medverka i den här uppsättningen. Kombinationen att få spela Fanny och Alexander en gång till och dessutom ihop med Hannes Meidal och Jens Ohlin – som gjorde Macbeth – är något jag helt enkelt inte kan gå miste om.

Fanny och Alexander är långt ifrån ett främmande verk för Christina Schollin eftersom hon även medverkade i Bergmans film, som hade premiär julen 1982.

– Herregud, är det så länge sedan? Det var en väldigt speciell stämning under inspelningarna. Ingmar Bergman var verkligen i högform, det var hans stora epos vi spelade in. Alla visste att vi höll på att skapa filmhistoria tillsammans, minns hon.

Då gjorde hon rollen som barnens tyskfödda faster Lydia, nu har hon klivit upp ett generationshack och spelar farmodern och matriarken Helena Ekdahl.

– Det är ju roligt i sig, det är samma berättelse men jag får ta mig an en ny karaktär. Och slipper bryta på tyska!

Ensemblen på teater Galeasen. // Foto: Markus Gårder

Den enda utmaningen har varit att lära sig så mycket text, inklusive tre långa monologer. Christina Schollin har memorerat manus varje dag sedan i maj. Det är bra hjärngympa, menar hon.

– Det är märkvärdigt vad som händer med oss skådespelare när vi tar oss an en roll. När vi måste anstränga oss och ge allt. Nu sitter texterna, trots att jag har problem med gula fläcken och trots allt som har hänt.

Den 10 maj i år avled Christina Schollins make Hans Wahlgren i cancer. De hann prata om erbjudandet att medverka i Fanny och Alexander och fatta ett gemensamt beslut.

– Han tyckte att jag absolut skulle tacka ja. ’Det här kommer att bli bra för dig’, sa han. Och han hade rätt. Att få engagera sig i en roll och vara med i ett så här spännande teaterklimat har varit min räddning. Sorgen blir inte mindre, men det skingrar tankarna. Jag är oerhört tacksam över att få leva ett annat liv vid sidan av det svåra.


Läs mer:

Vanna Rosenberg: ”Jag är 51 och lost”

Yukiko Duke om höstens bästa böcker: ”Roligaste jag läst på länge”