AI tar över i klassrummet

Nya digitala läromedel i skolan delar ut uppgifter till eleverna på egen hand och riskerar att ställa lärarna offside.

  • 4 min
  • 15 dec 2021

// Foto: Jeswin Thomas

AI tar över i klassrummet
Tomas Dur Fläckman

Lyssna på artikeln

Nya digitala läromedel i skolan delar ut uppgifter till eleverna på egen hand och riskerar att ställa lärarna offside.

Alla elever i svenska skolor har rätt att få undervisningen anpassad till sina individuella förutsättningar. I en stor klass kan detta vara nog så kämpigt att åstadkomma för en ensam lärare. Men nu kommer digitala läromedel som avser att göra detta. Baserade på artificiell intelligens (AI) kan de kontinuerligt och i realtid samla in data om elevens prestationer, analysera dem och automatiskt dela ut uppgifter, rekommendationer och återkoppling – utan att läraren är inblandad. Det här kan skapa problem i klassrummet, visar en ny avhandling av Marie Utterberg Modén.

Varför ville du undersöka detta?

– Jag har en bakgrund som matematiklärare, och de digitala läromedlen var då läroböcker i pdf-format. Men teknikutvecklingen har gjort att de digitala läromedlen har blivit mycket mer avancerade och detta ville jag förstå mer om.

Hur har studien gått till?

– Jag har gjort fyra delstudier och intervjuat 41 matematiklärare på högstadiet och dessutom gjort klassrumsobservationer. En av studierna undersöker undervisning med ett digitalt läromedel med AI-funktionalitet.

Vad var det du såg?

– Både svårigheter och möjligheter. Läraren planerar ju lektionerna efter en klassrumssituation, med eleverna i grupp, där man gärna uppmuntrar till matematiska diskussioner. Men AI-funktionaliteten ger en väldigt långtgående individualisering och är därför svår att integrera i en undervisning som grundar sig i gemensamt lärande. Lärarna upplever att verktygen tar över vissa arbetsuppgifter och har svårt att förstå varför programmet till exempel delat ut en viss uppgift.

Och möjligheterna?

– Digitala läromedel kan samla in data och för läraren visualisera hur det går för den enskilda eleven, ge indikationer om eventuellt stödbehov och underlag till betygsnivå.

Visualiseringarna gör att lärarna snabbt identifierar elever som behöver stöd och kan agera direkt.

– Utvecklingen går fort, det satsas mycket på det här området och de ­digitala läromedlen förändrar ­undervisningen och lärarrollen i bred bemärkelse. Men det finns ännu inte särskilt mycket forskning på hur det påverkar lärares undervisning. Det som vore välkommet är ett samarbete mellan lärare, it-utvecklare och forskare under hela designprocessen av digitala läromedel.

Lärarna som deltog i studien ville gärna prova att använda artificiell intelligens i undervisningen.

– Men tydligt var att de efterfrågade större transparens och bättre kontroll över de digitala läromedlen.

Fler utvalda artiklar