ABBA som du aldrig sett dem förut
Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid. Så ofta har jag tittat på foton av kvartetten att jag snudd på betraktar dem som familjemedlemmar. Dessa bilder kunde ha varit hämtade ur mina egna album.
Jag ser Benny och tänker: Släkting. Miljöerna från skärgården berättar om lata picknickdagar med cigarretter och folköl, kaffetermos och smörgåsar i foliepaket efter badet. Klipporna, solljuset i Agnethas ansikte och svallvågorna efter båten sammanfattar 70-talsdrömmen om det goda livet som väntar runt knuten för strävsamt arbetande människor. För våra största popstjärnor är dock fritiden mest en chimär. Även under semestern jammar Björn och Benny fram låtar i den världsberömda, spartanskt inredda skrivarstugan på Viggsö (medan Agnetha komponerar sin musik i enrum). Ögonblicksbilder av folkhemmet som internationellt säljer landet. Och bandet.
På Rosengårdsvägen i Vallentuna kliver vi rakt in i den okonventionella vardagen, med interiörer långt från millennieskiftets besatthet av ljust och fräscht. Anni-Frid och Benny har klätt radhuset i futuristisk klatschighet, med fokus på teknik och röd färgskala. Modern konst och guldskivor pryder väggarna, askfaten har centrala roller och bland vinylerna på golvet står Agnethas album När en vacker tanke blir en sång.
På Rosengårdsvägen i Vallentuna kliver vi rakt in i den okonventionella vardagen, med interiörer långt från millennieskiftets besatthet av ljust och fräscht. Anni-Frid och Benny har klätt radhuset i futuristisk klatschighet, med fokus på teknik och röd färgskala. Modern konst och guldskivor pryder väggarna, askfaten har centrala roller och bland vinylerna på golvet står Agnethas album När en vacker tanke blir en sång.
– Popbilderna var mest en parentes, jag plåtade egentligen svenskt näringsliv, berättar han.
Hanser får ”access all areas” via sin blivande fru Görel, vice vd på Polar Music.
– När jag träffade Görel blev Abba mina vänner. Jag kunde hänga med överallt med min Nikon och kom närmare än någon annan.
När Abba-managern Stikkan Anderson önskar sig ett överflöd av svartvita foton och färgbilder till fanklubbarnas tidningar börjar Anders febrilt dokumentera allt från studioarbete till livet backstage. Hedersuppdraget är den årliga Abba-kalendern, då hela gruppen trängs i hans ateljé.
– Agnetha och Frida stod där inne på min lilla toalett och sminkade sig och fixade håret själva. Det var bara vi fem, tänk va! Allting var väldigt oorganiserat på den tiden, mina bilder spreds för vinden och rättigheter hade man ingen koll på. Sådant kom först senare.
Det låter ganska härligt och bekymmerslöst. Men jag dröjer mig också kvar vid detaljer i fotografierna. Bredvid Agnetha och Anni-Frid i privatplanets flådiga dubbelsäte står champagnen uppkorkad på sidobordet. Visst är bubbel ett klassiskt turnéinslag, men tanken slår mig att Benny och Björn i modern tid har berättat om sina alkoholproblem. Vetskapen om hur det kommer att gå för medlemmarna bär vi med oss och livets facit är svårt att ignorera. Att ständigt vara betraktad, när kameror är en så given del av livet att man ignorerar eller glömmer bort dem. Typ efter giget, i bara kalsongerna.
– Jo, men de behövde aldrig känna sig obekväma med mig, säger Anders Hanser. Det var inga arrangerade bilder, samtidigt krävde det så klart en finkänslighet. Fast i dag kan man ju fundera … Att jag ens kunde ta den där kalsongbilden … Men de brydde sig inte.
Med åren har Anders Hanser tagit över tiotusen foton på sina vänner i Abba.
– På den tiden hade jag ju vanliga filmrullar, 36 bilder på varje. Sedan skulle man backa och byta rulle och ta 36 bilder till. Den där begränsningen krävde verkligen något av mig i varje situation. Det var inte snack om minneskort och oändliga möjligheter, men lik förbaskat räcker det och blir över ändå, skrattar han.
Denna analoga del av historien har Abbatarerna ingen aning om när de nu tar över rampljuset i evigheters evighet. Men hur naturtrogna de digitala varianterna än verkar kommer de knappast kännas som släktingar.